Да дишаме еднопосочно!

Може ли паркинг със спрели автомобили да замърсява въздуха, който дишаме?

Не подлагайте познанията и въображението си под напрежение. Столичната община вече е отговорила.

След като няма достатъчно паркинги, районните администрации решават проблема с най-лесния изход – правят улиците еднопосочни и автоматично половината от тях се превръщат в място за престой на колите. Е, ако улицата е в „синя“ или „зелена“ зона, паркирането е ограничено до 2 или 4 часа, но еднопосочността остава.

Защо обаче казваме, че тези улични паркинги замърсяват въздуха? Досетихте се, нали? Защото ако трябва да се отиде до близката или дори до съседната сграда, понякога се налага шофьорът да обикаля с километри. А това значи не само по-скъпо за водача, но и по-неекологично стигане до целта.

Един незаглъхнал и показателен пример е от ж.к. „Света Троица“. Още преди Нова година жителите една сутрин бяха неприятно изненадани от новопоявили се забранителни пътни знаци. Хората протестираха дори пред тв камерата на водещия рубриката „Пълен абсурд“. Районният кмет се скри тогава и след увър­тания пусна онлайн допитване. Вместо органите да се съобразят с искането на мнозинството граждани, знакът В1 с бялото тире на червен кръг се появи и по други кръстовища.

Активистите от „Спаси София“, които са трън в очите на столичните управници, през 2021 г. посетиха румънския град Клуж-Напока. По численост историческата столица на областта Трансилвания е 3-4 пъти по-малка от българската, но там за 2-3 години са построени 10-ина удобни етажни паркинги, подготвят се още 14 за стотици коли. Някои са между блоковете, а над безопасните паркоместа има монтирани пейки и разнообразни съоръжения за детски игри и спорт.

Момчетата, които искат да спасят София, припомнят, че само от спирането в платените зони Столичната община печели на година поне за два такива паркинга. И посочват подходящи за целта места в „Люлин“, „Младост“, „Овча купел“. Всуе.

Вместо да се вслушат, общинарите разширяват зоните за платено паркиране със стотици места и се канят да увеличат глобите за скобите.

Така, съвсем просто и логично стигаме до въпроса „Защо в милионна София още няма нито един паркинг като в Клуж?“. И първите два отговора, които ни хрумват, са:

1. Защото софийските управници не заслужават позициите си и/или нямат мисленето и активността на румънските си колеги.

2. Защото, макар и с цената на по-мръсен въздух за жителите, еднопосочните улици/паркинги са доста по-лесно решение за местната власт.

Защо пък трябва да им е трудно?

 Георги Нейков


Подкрепете "Стършел" в мисията ни да съхраним сатиричната литература в новата дигитална епоха като направите онлайн дарение през PayPal:
Споделете: