ДЕВЕТАТА ДУПКА НА КАВАЛА

Ако чужденец чуе за „деветата дупка на кавала” вероятно ще се заблуди, че става дума за музикална терминология. Народното умо­творчество обаче обозначава с този мелодичен израз беззащитни хора с малки възможности, от които нищо не зависи. На пръв поглед на такъв незначителен типаж не бива да се обръща внимание, защото не е интересен. Но това не е така. От деветата дупка на кавала силните на деня имат нужда. Ето защо.

На 25 август 2018 година в Искърското дефиле се случи една трагедия. В автобус, шофиран от Григор Григоров, пътуват 30 екскурзианти от софийското село Световрачене. В района на Своге автобусът се преобръща и пада по стръмния скат. Загиват 20 от пътниците, а 10 са ранени. Шофьорът е карал с 53 километра в час при разрешени 40, а автобусът не е минал на преглед. Пътят е ремонтиран за 23 милиона и е приет от 20-членна експертна комисия, доволна от качеството. Други експерти обаче направиха нов преглед и отсякоха, че некачественият ремонт на 82-километровото трасе е главната причина за станалата трагедия. Милионите са били усвоени, но незайно колко от тях са отишли в нечии джобове, вместо да бъдат вложени в доброто качество на настилката. Има дефекти в по-тънкия асфалт, дупки по трасето, свличане на земя; вложен е по-некачествен варовик, който се полира и е причина за лошото сцепление на  гумите с хлъзгавия асфалт, а оттам за загубата на управление и последвалата катастрофа. Крайпътната мантинела пък е поставена само за отбиване на номера – била е тънка като „вафлена коричка” по думите на експертите.

Много институции имат вина за случилата се трагедия: шефът на асфалтовата база, неосъществил контрол върху производствената дейност, участвалите в ремонта фирми „Мегаинвест холд” и „Трейс София”, КАТ, Агенция пътна инфраструктура,  Държавната агенция по пътна безопасност, Институтът по пътна безопасност, Държавната автомобилна инспекция, Министерствата на транспорта и на регионалното строителство.

А ето каква е картината 4 години по-късно.

Шофьорът Григор Григоров беше арестуван веднага. Обвинен бе и директорът на „Трейс София” Бисер Иванов, както и бившите шефове на АПИ Дончо Атанасов и Светослав Глосов. Прокуратурата обаче изненадващо прекрати разследването срещу тях и вместо да получат присъди, те минават между капките. Ще излязат прави тези пророци, които предполагаха, че цялата вина ще се стовари върху най-беззащтния, върху деветата дупка на кавала – върху шофьора. Защото единственото ясно обвинение за катастрофата е към него. Това е истински правен парадокс: всички експертизи са ясни, а всички обвинения към другите /все началници/, са неясни и не може да се установи веригата на виновност от шофьора нататък. Заради това истинските виновници, които са допуснали пътят убиец да бъде в безобразно състояние, няма да понесат своята отговорност. Няма да получи присъда нито един високо платен чиновник от близо дузината държавни институции, които блажено бездействат под дебелата сянка на груповата /без/отговорост. Всеки от тях си върши работата, но донякъде. Всеки отговаря за нещо, но донякъде. Затова няма от кого да се търси отговорност, топката само се прехвърля от едни на други. А за успокояване на обществото вниманието се насочва само към деветата дупка на кавала. Върху нея силните на деня стоварват всички свои грехове и така избягват наказанието, което сами заслужават.

Сергей Трайков


Подкрепете "Стършел" в мисията ни да съхраним сатиричната литература в новата дигитална епоха като направите онлайн дарение през PayPal:
Споделете: