ХИДРОЛОГ – ТОВА ЗВУЧИ ГОРДО!

Осмелявам се да допълня мисълта на Максим Горки „Човек – това звучи гордо!” Мисля, че ако въпросният човек е и същевременно „хидролог”, с това той ще зазвучи още по-гордо… Както знаем, ДПС лидерът Ахмед Доган е тъкмо такъв специалист. Известно му е, че водата се състои от два атома водород и един атом кислород, а и че замръзва тя при 0 градуса и завира на 100. След като стана консултант по хидровъзела „Цанков камък” (срещу скромните 1.5 млн. лв.), след като изгради 200-метровия кей с вълнолом в парка „Росенец”, се пусна той в още по-голямо аквадело. Което се изразява в удълбаване на Варненското пристанище (на 5 август правителството одобри финансирането му с 350 млн. лв.) Но къде е тук Догановият интерес? Отговарям веднага – той е, че една трета от големия Варненски кей се заема от т.нар. „Приста­нище ТЕЦ „Езерово” (бившият въглищен терминал на ТЕЦ Варна), което е 70-процентно Доганово притежание.

За морските ни превози делото е крайно наложително. Поради многогодишен нанос плиткото пристанище се е затлачило още повече и не може да приема големи съдове. През годините удълбаването все се планираше и все се отлагаше. Така си стоеше то във фризера, докато един прекрасен ден на хоризонта се появи Доган. Какво прави той и какво струва, само се догаждаме – но изведнъж тапата се отпуши. За броени месеци регистрациите (иначе траещи година) бяха уредени и се разчертаха проектите. На 5-10 километра дъното ще се свали с 13 метра, наети са две руски дълбачки. Работата ще завърши за около година. На финала ДПС вождът прескочи най-високата летва – извоюва парите.

И ето още нещо интересно. Очертава се дълбачките да приключат най-напред в Езерово. И зърното, скрапът, химикалите, контейнерите, ще се обработват преди всичко там. Ще се дълбае също и към двата държавни кея във Варна и Белослав…но Догановият кей ще е излязъл напред с три обиколки. Ще зариби клиентите и съответно ще взема лъвския пай от каргото (общо 60 млн.лв. годишно). Експертите обаче се притесняват, че националният интерес ще бъде накърнен и че държавните кейове ще си останат паметници. Така, като се тегли чертата – мащабната държавна инвестиция ще облагодетелства преди всичко един частник. Транспортният министър Желязков видя напрежението и се заоправдава: „Това не се прави само за Езерово, ще бъде полезно за цялата държава.” Поживьом – увидим”, казват руснаците. А понеже по традиция Догановият бизнес минава на зелен семафор, пожелах си друго – що не се захване той с друг тегав проблем- например с изграждане на лифтове и писти. Почти сигурно е, че ще го реши. Разбира се, със знамето напред на етническия мир… Между другото, установих, че поръчки под 50 млн. лв. въобще не действат на Догановото либидо („Цанков камък” струваше 440 млн.лв., студеният резерв на ТЕЦ „Варна” – 60 млн. лв.)… Тъжно е като си помисля, че държавата ни не успява с класическите бизнеспрактики и се опира на „сенчестите”… На финала взе да ме безпокои друга опасност. Какво ще стане, ако Доган изведнъж реши да се пусне в АЕЦ „Белене”? И прекара бюджета с 10 млрд. лв? Ще ги ­дръпне той, като стой та гледай. Освен това ще добие още една професия – нуклеарист. А ние ще добием фалита на държавата.

Наско Мандаджиев


Подкрепете "Стършел" в мисията ни да съхраним сатиричната литература в новата дигитална епоха като направите онлайн дарение през PayPal:
Споделете: